In een poging de verkeersveiligheid te verbeteren en het aantal verkeersongevallen als gevolg van rijden onder invloed te verminderen, heeft de Belgische overheid aangekondigd dat er een nieuwe wet op komst is die de regels rond alcoholcontroles zal veranderen. Deze aankondiging, gedaan door Minister van Mobiliteit Georges Gilkinet, heeft tot veel discussie geleid. De nieuwe wet beoogt de wachttijd bij alcoholcontroles te verkorten, waardoor de politie meer controles kan uitvoeren in minder tijd. Maar wat betekent dit voor de gemiddelde automobilist?
Afschaffing van het Kwartier Wachten
Op dit moment hebben bestuurders die worden tegengehouden voor een alcoholcontrole het recht om vijftien minuten te wachten voordat ze moeten blazen. Deze regel werd oorspronkelijk ingesteld om te voorkomen dat er valspositieve testresultaten zouden ontstaan door de aanwezigheid van achtergebleven mondalcohol, vooral als de laatste slok alcohol nog niet lang geleden is genuttigd. Echter, de nieuwe wet zal dit kwartier wachten afschaffen.
Minister Gilkinet verdedigt deze beslissing door te beweren dat moderne blaastoestellen in staat zijn om mondalcohol te detecteren en te filteren, waardoor de betrouwbaarheid van de tests behouden blijft zonder dat er gewacht hoeft te worden. Het doel is om de politie in staat te stellen meer controles uit te voeren en daarmee de pakkans van dronken bestuurders te vergroten. Rijden onder invloed is immers een van de belangrijkste oorzaken van verkeersongevallen, naast overdreven snelheid en smartphone-afleiding.
Verbeteringen in de Technologie
Een belangrijk onderdeel van de nieuwe wet is de verbeterde technologie die in de blaastoestellen wordt gebruikt. Deze geavanceerde apparaten kunnen nauwkeuriger meten zonder dat er een wachttijd nodig is. Bovendien zal de minimale uitgeademde luchthoeveelheid die vereist is om een geldige test uit te voeren, worden verlaagd van 1,9 liter naar "maximaal" met een minimum van 1,2 liter. Dit betekent dat bestuurders minder lucht hoeven uit te ademen dan voorheen om een geldige test te krijgen.
Als gevolg hiervan zal het aantal gevallen waarin een bloedstaal moet worden afgenomen aanzienlijk verminderd worden, wat zal leiden tot meer efficiënte controles op de weg. De politie op het terrein zal profiteren van deze veranderingen, omdat ze meer controles per uur kunnen uitvoeren zonder extra werkbelasting of investeringen.
Weg naar Implementatie
Momenteel zijn de aangepaste teksten voorgelegd aan de gewesten en wordt gehoopt dat de nieuwe wet tegen de wintercampagne van Bob, wanneer traditioneel veel controles plaatsvinden, volledig van kracht zal zijn. Dit zou de politie in staat moeten stellen om mobiele controles frequenter van locatie te laten wisselen, waardoor de effectiviteit van deze controles wordt vergroot.
Met apps zoals Waze en Coyote die vaak de locatie van verkeerscontroles prijsgeven, kunnen beschonken bestuurders gemakkelijk detectie vermijden. Door efficiënter te kunnen werken, zal de politie beter in staat zijn om deze tactiek te omzeilen en zo de wegen veiliger te maken.
In conclusie lijkt de nieuwe wet in België gericht te zijn op het verbeteren van de verkeersveiligheid en het verminderen van het aantal verkeersongevallen als gevolg van rijden onder invloed. Hoewel sommigen bezorgd zijn over de afschaffing van het kwartier wachten, hopen de autoriteiten dat de verbeterde technologie in de blaastoestellen en efficiëntere controles op de weg zullen bijdragen aan een veiligere rijomgeving voor iedereen.
Laat een reactie achter
Alle reacties worden gemodereerd voordat ze worden gepubliceerd.
Deze site wordt beschermd door hCaptcha en het privacybeleid en de servicevoorwaarden van hCaptcha zijn van toepassing.